Odškodné za problémy s letom naša spoločnosť vybavuje v zmysle nariadenia Európskeho parlamentu a Rady. Ide o prípady ako meškanie, zrušenie letu, odmietnutie nástupu do lietadla, zmeškaný prípojný let alebo presmerovanie letu. K tomu, aby vznikol nárok na finančnú kompenzáciu, musia byť splnené určité podmienky: cestujúci sa do svojej finálnej destinácie dostane s meškaním minimálne 180 minút, za problémy je zodpovedná samotná letecká spoločnosť a je podstatné aj to, odkiaľ, kam a s akou leteckou spoločnosťou cestujete.
UPOZORNENIE: Síce našich klientov zastupujeme aj v situáciách, kedy ide o meškanie alebo poškodenie batožiny, tieto prípady nie sú podmienené územnou platnosťou.
Kedy vzniká nárok na odškodné v zmysle územnej platnosti?
Odlet z EÚ
Presnejšie: ak sa miesto odletu Vášho problémového letu nachádza na území EÚ alebo Islandu, Nórska a Švajčiarska. Vtedy nezáleží na tom, kde sídli letecká spoločnosť, ktorá operuje Váš let. Napríklad, za problémy s letom operovaným holandskou spoločnosťou KLM z Prahy vzniká nárok na odškodné, ale aj ak by to bola americká spoločnosť Delta.
Prílet do EÚ s európskou leteckou spoločnosťou
Pokiaľ sa odletové letisko nachádza mimo územia EÚ alebo Islandu, Nórska a Švajčiarska, ale priletíte práve do týchto krajín, stále Vám môže vzniknúť nárok na odškodné. Podmienkou je, aby letecká spoločnosť, ktorá operuje Váš let, sídlila v niektorom z týchto štátov. Napríklad, ak lietate z USA do Európy s holandskou spoločnosťou KLM, nárok na finančnú kompenzáciu môže vzniknúť, avšak za tú istú trasu s americkou spoločnosťou Delta už nie.
Operujúca letecká spoločnosť
Jednotlivé lety môžu byť zdieľané, tie sú zvyčajne označené s výrazom „codeshare“. Čiže, môže sa stať, že si letenku zakúpite od jednej spoločnosti, ale operujúci prepravca je iný. Vždy hľadajte výraz „operated by“ a spoločnosť, ktorej meno je uvedené po tomto slovnom spojení, operuje Váš let. Samozrejme, ak potrebujete pomôcť, pokojne sa na nás obráťte – pošlite nám číslo a dátum Vášho letu alebo nám môžete aj napísať e-mail.
Príklady
Máte zakúpenú obojsmernú letenku z Viedne do Egypta. Let operuje spoločnosť Egyptair. Oba Vaše lety meškajú viac ako 180 minút z pochybenia leteckej spoločnosti, čiže aj let do Egypta, aj let z Egypta. Nárok na odškodné máte pritom iba za let z územia EÚ, čiže za let Viedeň-Egypt. Za spiatočný let, čiže za trasu Egypt-Viedeň už nedostanete odškodné, pretože ide o let z krajiny mimo EÚ s prepravcom, ktorý sídli mimo EÚ.
Cestujete z New Yorku do Londýna. Letenku máte zakúpenú od spoločnosti British Airways. Váš let zrušia a náhradným letom sa do Londýna dostanete až o deň neskôr než bol plánovaný čas príletu. Vyzerá to tak, že nárok na odškodné Vám vzniknúť môže, pretože letíte na územie EÚ s európskou spoločnosťou. Od nás však dostanete negatívne stanovisko, pretože z databázy letov je zrejmé, že Váš let operovala spoločnosť American Airlines, čiže taká, ktorá má sídlo mimo EÚ.