Rok 2020 bol nepríjemným prekvapením pre celý svet. Je však nepopierateľným faktom to, že niektoré odvetvia utrpeli väčšiu ujmu ako ostatné – či už z ekonomického alebo spoločenského aspektu. Snáď nikoho neprekvapí, že cestovný ruch, najmä letectvo, je jednou z tých oblastí, ktorých pandémia ochorenia COVID-19 zabolela najviac. O tom svedčí aj insolventnosť mnohých leteckých spoločností, krachy cestovných kancelárií, ale aj škody, ktoré utrpeli samotní cestujúci. Po prvotnom šoku prirodzene prišlo obdobie impulzívnych rozhodnutí, ale momentálna situácia už našťastie nie je taká bezvýchodisková ako počas prvej vlny. Pri pretrvávajúcom pocite neistoty a kolektívnej úzkosti sa objavujú jasné riešenia. Neviete sa v nich orientovať? My vám pomôžeme.
Získam odškodné za zrušený let?
O tom, aký je rozdiel medzi refundáciou letenky a odškodným v zmysle Nariadenia EU – (ES) 261/2004 (Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 stanovuje spoločné pravidlá systému náhrad a pomoci cestujúcim v leteckej doprave pri odmietnutí nástupu do lietadla, zrušenia alebo veľkého meškania letov), sme už napísali niekoľko blogových príspevkov. Spoločnosť APRA bola založená na podnet leteckých pasažierov po dlhodobých neúspechoch pri riešení odškodného v zmysle Nariadenia EU – (ES) 261/2004 (ďalej ako odškodné) na vlastné náklady.
Keďže meškanie a zrušenie letov je v leteckej preprave celkom časté, hlavnou náplňou činnosti APRA sa stalo riešenie odškodného. Už od samotného začiatku svojho fungovania (2013) sa zameriavala na vytvorenie úzkych a profesionálnych vzťahov advokátskymi a cestovnými kanceláriami, na zefektívnenie komunikácie s leteckými spoločnosťami a zjednodušenie samotného odškodňovacieho procesu. Práve preto, neskôr, pri objavení konkurenčných spoločností bola APRA už niekoľko krokov vpred. Hlavná činnosť sa postupne doplnila o pomoc pri získavaní kompenzácie za komplikácie s batožinou. Preplatenie, čiže refundácia letenky bola iba príležitostnou záležitosťou.
Preveriť nárok na odškodné
Riešenie odškodného spoločnosťou APRA pred pandémiou
Ako sme na to narážali už vyššie, riešenie odškodného a refundácie letenky nie je to isté. Keď požiadate leteckú spoločnosť o preplatenie ceny letenky, znamená to, že „riešite refund“. Pokiaľ však vaším cieľom je získať finančnú kompenzáciu za nepríjemnosti v dôsledku komplikácií s letom, ide už o paušálne odškodné, ktorého výška je nezávislá od ceny letenky. Platí však iba v prípadoch, ktoré nespadajú pod mimoriadne okolnosti.
Mimoriadne okolnosti (vis maior) sú tie, ktoré nevznikajú pochybením leteckej spoločnosti. Podľa definície Nariadenia Rady a parlamentu EU – (ES) 261/2004 ide o také situácie, pri ktorých komplikácie s letom sú spôsobené faktormi, ktorým „sa nedalo zabrániť ani vtedy, keď boli prijaté všetky primerané opatrenia“. Jednoznačnými príkladmi sú zlé počasie, akútne zdravotné ťažkosti cestujúcich na palube, požiar alebo spoločenské nepokoje. V tejto chvíli vám mohlo napadnúť to, že do tejto kategórie patrí aj momentálna pandemická situácia, a tento váš predpoklad je správny.
V porovnaní s globálnymi cestovateľskými trendmi pred pandémiou sa dnes lieta veľmi málo. Komplikácie s letmi však stále nie sú zriedkavé, a kvôli tomu, že pandemická situácia je veľmi nevyspytateľná, zrušené lety sú skoro na dennom poriadku. Ako ste sa mohli dozvedieť z vyššie uvedených informácií, komplikácie s letom kvôli „korone“ nemôžeme riešiť v zmysle Nariadenia EU – (ES) 261/2004. Ale keďže naším poslaním stále je pomáhať leteckým pasažierom, momentálne vám dokážeme pomôcť aj pri vybavovaní refundácie nepreletenej časti Vašej letenky.
Preveriť nárok na refund
Prečo sa mám obrátiť na spoločnosť APRA?
Spoločnosť APRA funguje skoro 8 rokov. Vďaka úzkej spolupráci s advokátskymi kanceláriami, vnútroštátnymi orgánmi, úradmi civilného letectva a cestovnými kanceláriami disponuje silnou bázou a cennými dlhoročnými skúsenosťami.
Ak sa na nás obrátite s komplikáciami s Vaším letom, bezplatne preveríme váš nárok na odškodné. Môžete tak urobiť zaslaním online formuláru, ktorého vyplnenie trvá menej ako minútu. Momentálne poskytujeme aj online poradenstvo cez chat na našej webstránke alebo Facebook-u. Aj keď je vysoko pravdepodobné, že nárok na odškodné mať nebudete, právo na refundáciu nepreletenej letenky by ste určite mali mať. V súčasnej situácii sa nemôžete spoliehať na všeobecné prepravné podmienky platné v leteckej doprave na celom svete, jednotlivé letecké spoločnosti zareagovali na pandémiu rôznorodo. Naším poslaním je sprevádzať cestujúcich pri sporoch s prepravcami, a to aj v situácii, ktorá vyžaduje oveľa väčšie vynaložené úsilie, no najmä trpezlivosť.
Zdroj fotiek: Unsplash