Často kladené otázky
Aká je územná platnosť nariadenia (ES) 261/2004
Nariadenie (ES) 261/2004 platí pre lety z krajín EU s leteckou spoločnosťou registrovanou v EU, lety z krajín EU s leteckou spoločnosťou, ktorá nie je registrovaná v EU, alebo z krajín mimo EU s leteckou spoločnosťou v EU.
V akých prípadoch mám nárok na odškodné?
Na odškodné máte nárok v nasledujúcich prípadoch:
- Meškanie letu, ktoré presahuje 3 hodiny.
- Zrušenie letu, ktoré Vám letecká spoločnosť neoznámila viac ako 14 dní pred plánovaným odletom.
- Presmerovanie letu. Za presmerovanie letu sa považuje, ak ste sa dostali do cieľového miesta s odlišným číslom letu alebo inou leteckou spoločnosťou, v dôsledku čoho ste prileteli do cieľového miesta Vašej cesty s oneskorením.
- Zamietnutie nástupu na palubu z dôvodu, že počet miest v lietadle je menší ako je počet cestujúcich (letecká spoločnosť predala viac leteniek ako je kapacita lietadla, alebo lietadlo bolo vymenené za menšie), v dôsledku zmeškaného prípojného letu alebo iných prevádzkových dôvodov, za ktoré zodpovedá letecká spoločnosť.
- Zníženie prepravnej triedy v dôsledku nedostatku miest na palube.
- Pri strate, poškodení, alebo omeškaní batožiny vinou leteckého prepravcu.
Ako mám postupovať v prípade, keď mám nárok na odškodné?
- 250,- EUR – meškanie 3 hodiny; platí pri všetkých letoch pod 1 500 km
- 400,- EUR – meškanie 3 hodiny alebo viac; platí pri letoch nad 1 500 km v rámci EÚ a pri letoch od 1 500 km do 3 500 km mimo EÚ
- 300,- EUR – meškanie 3 – 4 hodiny; platí pri letoch nad 3 500 km
- 600,- EUR – meškanie 4 hodiny alebo viac; platí pri letoch nad 3 500 km mimo EÚ
Na akú výšku odškodného mám nárok pri meškaní letu?
- 250,- EUR – meškanie 3 hodiny; platí pri všetkých letoch pod 1 500 km
- 400,- EUR – meškanie 3 hodiny alebo viac; platí pri letoch nad 1 500 km v rámci EÚ a pri letoch od 1 500 km do 3 500 km mimo EÚ
- 300,- EUR – meškanie 3 – 4 hodiny; platí pri letoch nad 3 500 km
- 600,- EUR – meškanie 4 hodiny alebo viac; platí pri letoch nad 3 500 km mimo EÚ
Na akú výšku odškodného mám nárok pri zrušení letu?
- 250,- EUR – platí pri všetkých letoch pod 1 500 km
- 400,- EUR – platí pri letoch nad 1 500 km v rámci EÚ a pri letoch od 1 500 km do 3 500 km mimo EÚ
- 600,- EUR – platí pri všetkých letoch nad 3 500 km mimo EÚ
Na akú výšku odškodného mám nárok pri presmerovaní letu?
- 250,- EUR – platí pri všetkých letoch pod 1 500 km
- 400,- EUR – platí pri letoch nad 1 500 km v rámci EÚ a pri letoch od 1 500 km do 3 500 km mimo EU
- 300,- EUR – platí pri letoch nad 3 500 km v prípade meškania 3-4 hodiny
- 600,- EUR – platí pri všetkých letoch nad 3 500 km mimo EÚ
Na akú výšku odškodného mám nárok pri znížení prepravnej triedy?
- 30 % ceny letenky – platí pri všetkých letoch pod 1 500 km
- 50 % ceny letenky – platí pri letoch nad 1 500 km v rámci EÚ a pri letoch od 1 500 km do 3 500 km mimo EÚ
- 75 % ceny letenky – platí pri všetkých letoch nad 3500 km s výnimkou letov medzi EÚ
Na akú výšku odškodného mám nárok pri strate, poškodení, alebo omeškaní batožiny?
V prípade straty, poškodenia alebo omeškania vašej podanej batožiny vinou leteckého prepravcu, Vám môže vzniknúť nárok na náhradu škody do výšky približne 1 220,- EUR. Sťažnosť musíte podať do 7 dní (v prípade meškania batožiny do 21 dní) od doručenia batožiny.
Pri akých letoch si môžem uplatniť práva na odškodné?
Nárok na odškodné si môžete uplatniť pri každom lete (vrátane charterového) s odletom z letiska EÚ alebo s príletom na letisko EÚ z letiska mimo územia EÚ, ak let prevádzkuje letecká spoločnosť z krajiny EÚ.
Ako sa počíta vzdialenosť letu?
Vzdialenosť sa počíta od letiska, v ktorom Vám letecká spoločnosť spôsobila komplikáce, čo však nemusí byť letisko, kde ste začali svoju cestu.
Platím za získanie odškodného?
Za získanie odškodného neplatíte žiadne poplatky. Výška odmeny Vám bude odčítaná až zo získanej čiastky.
Mám právo na odškodné aj keď som cestoval/a s cestovnou kanceláriou
a cena môjho letu bol zahrnutá v cene zájazdu?
Áno. Nezáleží na tom, či ste cestovali individuálne, alebo s cestovnou kanceláriou.
Do akej doby od vzniknutého problému môžem žiadať o odškodné?
Naša agentúra vybavuje prípady maximálne do dvoch rokov od vzniku udalosti.
Ako dlho trvá vybavenie mojej žiadosti o odškodné?
Prípady zvyčajne vybavujeme do 45 dní, ak sa však jedná a komplikovanejší prípad, tento čas sa môže aj predĺžiť. O procese vybavovania prípadu Vás budeme neustále informovať.
V akom prípade mi nevzniká právo na náhradu?
Ak bolo Vaše zrušenie letu spôsobené mimoriadnymi okolnosťami, ktorým sa nedalo zabrániť, napr. veľmi nepriaznivé počasie, alebo Vás spoločnosť o zrušení letu informovala 14 dní pred plánovaným časom odletu, alebo vám bol ponúknutý náhradný let s podobným časovým rozvrhom ako pôvodný let.
Posledné novinky z nášho
magazínu Tipy a triky

APRA už 8 rokov s vami. Zistite, ako vám vieme pomôcť pri komplikáciách s letom počas pandémie COVID-19

Zakázané predmety v príručnej batožine podľa noriem Európskej únie
