Pokiaľ sa s pojmami leteckého práva nestretávate každý deň, ľahko sa môže stať, že si niektoré pomýlite, resp. Vám nie je jasné, aký je rozdiel medzi 2 podobnými výrazmi. Nie je to nič výnimočné, a my sme tu aj preto, aby sme Vám boli nápomocní aj v tejto oblasti. Vytvorili sme preto takýto „ťahák“, článok, v ktorom sa pokúsime dať odpoveď na otázky, ktoré sa nás často pýtate.
Meškanie letu a zrušenie letu
Rozdiel medzi tým, čo je zrušenie letu a čo znamená presmerovanie letu Vám najjednoduchšie uvedieme na príklade. Predstavte si, že letíte z Londýna do Viedne, Vaša finálna destinácia je teda Viedeň. Počas cesty sa niečo stane, niektorému z cestujúcich príde zle alebo sa pokazí počasie. Posádka lietadla dostane pokyn na presmerovanie letu do Budapešti. Ak Vaša cesta končí tu a neletíte ďalej, resp. nedostanete prípojný let do Viedne, znamená to, že Váš let bol presmerovaný. (Nemusí ísť o takýto pohotovostný stav, o presmerovaní letu Vás môže prepravca informovať ešte pred odletom.) Ak sa však stane, že sa let z Londýna do Viedne vôbec neuskutoční, a Vy neskôr využijete náhradný let, napríklad, do Budapešti, takúto udalosť budeme riešiť ako zrušenie letu. Ak sa na nás chcete obrátiť a poslať nám nezáväznú žiadosť o preverenie nároku na odškodné, ale máte zmätok v tom, o aký typ problému vlastne ide, je to v poriadku. Pre nás budú dôležité najmä základné údaje, a to číslo a dátum letu, v niektorých prípadoch vyžiadame krátky opis danej situácie.
Zamietnutie nástupu do lietadla a zmeškanie letu
Najčastejším dôvodom zamietnutia nástupu do lietadla (v niektorých dokumentoch používajú pojem „odmietnutie nástupu“) býva overbooking. Znamená to, že letecká spoločnosť predá viac leteniek ako je kapacita lietadla, a ak sa niektorý cestujúci už na let „nezmestí“, žiaľ, má smolu. Väčšinou to prebieha tak, že vyzvú najprv dobrovoľníkov, ktorí za finančné odškodné radšej počkajú na náhradný let. Alternatívny, náhradný let mimochodom tiež musia dostať všetci, ktorým nástup odmietli. Ak náhodou nejde o overbooking, ale cestujúceho na let nepustia z dôvodu, ktorý sa dá považovať za pochybenie leteckej spoločnosti, stále to vieme riešiť ako zamietnutie/odmietnutie nástupu do lietadla.
Nemýľte si to však s tým, ak let zmeškáte. Môže sa stať, že v meste Vášho odletu je zápcha, taxík dostane defekt, nebodaj sa zdržíte na bezpečnostnej kontrole. K odletovej bráne prídete neskoro a už Vám nedovolia nastúpiť na let. Nemôžeme však pripisovať zodpovednosť za takéto faktory leteckej spoločnosti. Logicky, ak Vás do lietadla nepustia z dôvodu, na ktorý prepravca nemá dosah, nebolo by odôvodnené žiadať od neho finančnú kompenzáciu.
Odškodné a preplatenie letenky
Nevyplatenie odškodného nemôže byť odôvodnené preplatením hodnoty letenky. Pokiaľ letecká spoločnosť zruší nejaký let a neposkytne alternatívnu dopravu do danej destinácie, podľa medzinárodných ustanovení letectva majú cestujúci nárok na preplatenie, čiže refundáciu sumy letenky (alebo jej nepreletených častí). Od roku 2004 v niektorých prípadoch môžu leteckí pasažieri žiadať aj paušálne odškodné, ak majú splnené podmienky, ktoré určuje Rada a parlament EÚ vo svojom príslušnom nariadení. Tento typ kompenzácie rieši aj naša spoločnosť.
Nezabudnite, že ide o 2 rôzne veci, ktoré sú od seba úplne nezávislé. Znamená to, že ak samotný prepravca zruší Váš let s tým, že neposkytne žiadny náhradný, musí Vám preplatiť cenu nepreletených úsekov cesty. Je to ako keď pri bare vopred zaplatíte za kávu, ale kávovar sa náhle pokazí, preto žiadny teplý nápoj nedostanete. Vrátia Vám však hodnotu kávy. Okrem toho, môžete žiadať paušálne odškodné (250-600 eur) v zmysle nariadenia Rady a parlamentu EÚ za nepríjemnosti, ktoré ste kvôli týmto komplikáciám zažili. To, či máte nárok aj na tento typ finančnej kompenzácie, veľmi radi preveríme (nezáväzne, bez vytvorenia zmluvného vzťahu).
Elektronická letenka a palubný lístok
Keď si zakúpite nejaký let, vo Vašom inboxe by malo pristáť potvrdenie rezervácie alebo elektronická letenka (E-Ticket). S týmto dokumentom ešte nemôžete na let nastúpiť, k tomu je potrebné vykonať tzv. checkin, čiže registráciu na let. Najlepším riešením je, ak tento krok vykonáte z pohodlia domova, online. Niektoré letecké spoločnosti totiž môžu checkin na letisku spoplatniť. Nezľaknite sa však toho, ak pri snahe zaregistrovať sa na let Vám vyskakuje hláška, že online checkin v prípade daného letu nie je povolený. Môže sa to stať, napríklad aj v prípade letov z Dubrovníka. Výsledkom checkinu je samotný palubný lístok, čiže boarding pass. S týmto dokumentom (v sprievode s dokladom totožnosti) potom nastúpite na let.