Pamätáte si ešte najčastejšie fámy pri žiadaní odškodného? Už aj v tom článku sme sa snažili upozorniť na to, že refund letenky a odškodné za problémy s letom spolu nesúvisia. Sú to 2 rôzne záležitosti. Stáva sa pomerne často, že žiadosť o finančnú kompenzáciu za prežité nepríjemnosti je zamietnutá práve s takým odôvodnením, že cestujúcim predsa bol poskytnutý náhradný let, resp. bola preplatená plná suma letenky. A aby toho nebolo málo, starostlivosť o pasažierov počas čakania na letisku v prípade dlhého meškania, zrušenia letu alebo podobných nepríjemnosti sa má poskytnúť nezávisle od náhradného letu/refundu aj odškodného. Máte v tom chaos? Poďte, ideme v tom urobiť poriadok.
Náhradný let alebo refund letenky
V prípade zrušenie letu máte nárok na preplatenie toho, čo ste nepreleteli. To znamená, že ak je, napríklad, zrušený posledný segment Vašej cesty, pričom leteckou spoločnosťou ponúknutý náhradný let nevyužijete, refund môžete žiadať za túto časť letu, a nie za celú letenku. Ak sa rozhodnete pre prijatie alternatívneho letu, právo na preplatenie letenky už, logicky, nevzniká. Náhrada by mala byť časovo čo najbližšie k pôvodnej ceste alebo v inom termíne, ktorý Vám vyhovuje, samozrejme, ak je to možné. Ak ste našli náhradný let operovaný inou spoločnosťou, možno sa Vám podarí vydiskutovať, aby ste tento let mohli využiť ako alternatívny. Nie každá letecká spoločnosť bude nadšená z takéhoto nápadu, ale za pokus nič nedáte.
Odškodné za zrušenie letu
Podstatné sú tu 4 hlavné podmienky:
- kedy Vám zrušenie letu oznámili,
- kedy do finálnej destinácie doletíte náhradným letom (a či vôbec),
- odkiaľ, kam a s akou leteckou spoločnosťou cestujete a
- dôvod zrušenia letu.
Finančnú kompenzáciu za zrušenie letu môžete dostať v prípade, ak letecká spoločnosť túto skutočnosť oznámi menej ako 14 dní pred odletom. Je dobré, ak počas odškodňovacieho procesu budete mať kópiu tohto e-mailu alebo SMS správy. Ako ste sa v predchádzajúcej kapitole dozvedeli, môžete dostať náhradný let. Podstatné je to, kedy nakoniec do svojej destinácie doletíte – odškodné môžete dostať už aj v prípade meškania 2 hodín. Neplatí to na každý let, naši špecialisti Vám však vedia vysvetliť a objasniť, ako táto podmienka musí byť splnená vo Vašom prípade. Táto podmienka je splnená aj vtedy, ak do finálnej destinácie vôbec nedoletíte. Čo sa týka územnej platnosti, musí ísť o let z krajiny EÚ alebo z Islandu, Nórska a Švajčiarska s akoukoľvek leteckou spoločnosťou alebo o let z tretej krajiny do krajiny EÚ alebo na Island, do Nórska a Švajčiarska s leteckou spoločnosťou, ktorá sídli v EÚ. Pokiaľ všetky tieto podmienky máte splnené, už ostáva len jediný krok: zistiť, prečo bol let zrušený. Nerobte si žiadne starosti, ak ste o tom neboli informovaní, niekedy sa dôvod komplikácií s letom zistí až počas procesu žiadania odškodného. Každopádne, podľa legislatívy EÚ odškodné by mali dostať tí cestujúci, ktorých let bol zrušený z pochybenia samotného prepravcu (leteckej spoločnosti).
Starostlivosť
Letecká spoločnosť by sa o Vás mala postarať, ak na letisku musíte čakať viac ako 2-3 hodiny. Malo by to tak byť aj vtedy, keby išlo o mimoriadnu okolnosť. Územná platnosť sa však berie do úvahy. Starostlivosť znamená stravu počas čakania, 2 telefonické hovory alebo e-mailové správy a ak by ste boli uviaznutí aj na noc, mali by ste dostať ubytovanie a transfer z letiska na hotel a naspäť. Ak však toto všetko nedostanete, odkladajte si doklady o zaplatení týchto služieb, mali by Vám ich preplatiť.