Klebeta sa šíri rýchlejšie ako supersonické lietadlo letí. Síce existujú zákonom určené predpisy, ktoré by sa pri vybavovaní odškodného za problémový let mali presne dodržiavať, ani táto oblasť nie je dostatočne chránená proti fámam a občas celkom zábavným nepravdivým tvrdeniam.
Woodoo, blacklist, doživotný trest
Mnohí cestujúci s procesom vybavovania kompenzácie ani nezačnú kvôli strachu, že sa takto dostanú na čiernu listinu danej leteckej spoločnosti. Zabudnite na podobné myšlienky, takéto niečo neexistuje. Pokiaľ si kúpite chybné topánky, ktoré potom pošlete na reklamáciu, neznamená to predsa, že daný obchod bude naschvál vyrábať deravé topánky s cieľom predať ich konkrétne Vám.
To, že poznáte svoje práva, je chvályhodné a nie je to niečo, z čoho by ste mali mať pocity viny. Okrem toho, je naozaj nepredstaviteľné, že letecká spoločnosť zamestná ľudí iba na vyhľadávanie mien tisícok odškodnených cestujúcich, aby ich nejakým spôsobom potrestala.
Dostali sme bagetu, na peniaze už nárok nemáme
Ak je let zrušený alebo má dlhé meškanie, resp. Vám zamietli nástup do lietadla kvôli prebookovaniu letu (letecká spoločnosť predala viac leteniek ako je kapacita lietadla), určite by ste nemali sedieť na letisku smädní a hladní a v noci by ste namiesto lavičky mali spať v posteli v ubytovacom zariadení. Ak sa o Vás letecká spoločnosť takto pekne postará, ešte neznamená, že za nepríjemnosti nemôžete žiadať finančné odškodné vo výške 250/300/400/600€ v závislosti od dĺžky letu. Žiaľ veľakrát sa stáva, že žiadosti sú zamietnuté s podobným odôvodnením, nenechajte sa však odbiť. Ak komplikácie s letom nenastali kvôli mimoriadnym okolnostiam, okrem občerstvenia a hotela môžete žiadať aj peňažnú kompenzáciu.
Ďalšou zbraňou býva preplatenie letenky. Refund však reálne nemá nič spoločné s odškodným v zmysle Nariadenia Rady a parlamentu EU – (ES) 261/2004. Neverte tvrdeniam, že pokiaľ Vám bola cena letenky preplatená, tak by ste vybavovanie odškodného mali vzdať, pretože sú nepravdivé.
Do zajtra mi snáď platba nabehne
Je veľmi časté, že cestujúci očakávajú priebeh klasického reklamačného procesu – zašlem potrebné dokumenty, číslo účtu a o maximálne 30 dní bude všetko vybavené. Nuž, musíme Vás sklamať, síce sa môže stať, že do týždňa budete mať celú sumu na účte, v komplikovanejších prípadoch môže ísť aj o dlhšiu dobu ako celý kalendárny rok.
Nariadenie určuje tak, že odpoveď od leteckej spoločnosti by ste mali dostať až do 6 týždňov od podania žiadosti o odškodné. Táto lehota sa málokedy dodrží a vtedy prídu na scénu príslušné kontrolné orgány, ktoré nemajú zákonom určenú lehotu na ukončenie šetrenia. Tieto úrady sa vo väčšine prípadov musia zameriavať na to, či komplikácie spôsobili mimoriadne okolnosti alebo nie, čo je naozaj veľmi náročný a komplikovaný proces.
Sú to podvodníci!
Spoločnosti, ktoré zastupujú cestujúcich proti leteckým spoločnostiam, vznikli pred pár rokmi za účelom zvýšiť povedomie ľudí o ich právach v leteckej preprave a pomôcť im, aby dostali peniaze, ktoré patria im. V tom období sa letecké spoločnosti snažili vrhať na nich zlé svetlo, žiaľ ešte dodnes zostal kúsok tohto negatívneho postoja živý.
Jediným zárobkom väčšiny týchto spoločností je provízia z toho, čo sa im podarí získať pre cestujúceho. Napríklad spoločnosť APRA s.r.o. neberie žiadne vstupné poplatky, iba odmenu vo výške 25% + DPH z odškodného a iba po tom, ako letecká spoločnosť skutočne zaplatila. Pokiaľ sa prípad prehrá, všetky náklady znáša spoločnosť, vrátane administratívnych nákladov, nákladov na preklady a korešpondenciu, na advokátov a súdnych poplatkov. Viete si teda predstaviť, že keby naozaj išlo o skupinu zlomyseľných podvodníkov, asi by ich podnikanie fungovalo v úplne inej sfére.