• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • +421 903 600 672
  • info@apra.sk

Apra

  • Meškanie letu
  • Batožina
  • Prečo Apra
  • Referencie
  • Vaše práva
  • VOP
  • Zásady OOU
  • Tipy a triky
  • Kontakt

Čo znamená vis maior alebo prečo sú niektoré okolnosti mimoriadne?

APRA | 19 novembra, 2018

19 novembra, 2018 by APRA

Slovné spojenie vis maior sa v leteckej preprave používa pomerne často, v doslovnom preklade z latinčiny znamená vyššiu moc. Táto nevinná a celkom vznešená fráza, teda jej význam, je dôvodom mnohých diskusií medzi leteckými spoločnosťami a pasažiermi, resp. ich zástupcami.

Predstavte si, že Vám letecká spoločnosť zruší let alebo máte dlhé meškanie do finálnej destinácie Vašej cesty. Vyžiadate odškodné za všetky nepríjemnosti, ktoré Vašu cestovnú horúčku premenili na nočnú moru, avšak v odpovedi leteckej spoločnosti sa dokola opakuje: bola to mimoriadna okolnosť! Nariadenie Rady a parlamentu EU – (ES) 261/2004 to definuje tak, že komplikácie s letom boli spôsobené faktormi, ktorým „sa nedalo zabrániť ani vtedy, keď boli prijaté všetky primerané opatrenia“ a teda letecká spoločnosť v týchto prípadoch naozaj nemusí zaplatiť odškodné.

V praxi sa to dá najlepšie vysvetliť tak, že stalo sa niečo, s čím operujúci prepravca vôbec nemohol rátať a čo nemohol nijako ovplyvniť, a verte nám, pre neho sú to také isté stresy ako pre Vás.

Príklady z praxe

Takými asi najjasnejšími príkladmi sú rozhodnutia Matky Prírody. Veď uznajme, síce v dnešnom svete je skoro všetko možné, na odstránenie takej riadnej snehovej búrky ani tie najväčšie letecké spoločnosti nepoznajú žiadne zaklínadlo. Alebo ak vedenie letiska aj cestujúcich nepríjemne prekvapí napríklad požiar, síce môžeme argumentovať konšpiračnými teóriami o bočných úmysloch leteckých spoločností, žiaľ odškodné takáto aktivita určite nezabezpečí.

Nie je to však vždy také jednoznačné. Mnohí pokladajú technické problémy výlučne za také, ktorým sa dá predísť pri správnej údržbe lietadiel. Podľa oficiálneho zoznamu mimoriadnych okolností (ktorý sa používa ako dodatok k Nariadeniu a ktoré prosím ale neberte ako nedotknuteľné sväté písmo) stáva sa aj to, že technický problém je následkom chybnej výroby, ktorá so správnou údržbou veru nič nemá spoločné. Zistiť to nie je kompetenciou cestujúcich, každá krajina EÚ má svoj kontrolný vnútroštátny orgán, ktorý by mal mať prešetrenie týchto prípadov na starosti.

Fakt na nič nemám nárok?

Spomenuté príklady boli iba malinkou ukážkou toho, čo všetko môže nečakane nabúrať chod letov, fungovanie letiska a cestovné plány. Už je nám teda jasné, že pokiaľ ide o situáciu mimoriadnu/ vis maior, nárok na paušálne odškodné nevzniká, je ale dôležité vedieť, že letecká spoločnosť sa o Vás aj tak musí postarať.

Pod starostlivosťou si nepredstavujte vlastného osobného asistenta, bezodnú fľašu šampanského alebo neobmedzený vstup do salónika. Ide konkrétne o nasledujúce služby: občerstvenie (v rozumnej kvantite aj kvalite), ubytovanie s transferom (ak by ste mali čakať aj v noci) a komunikačné prostriedky (2 telefonické hovory a emailové správy). Ak Vám táto starostlivosť nebola poskytnutá, nezabudnite si odkladať bločky a faktúry (výpis z banky nestačí), na základe týchto dokladov môžete spätne žiadať preplatenie vzniknutých nákladov.

Môžete tak urobiť vo vlastnej réžii alebo prenechať to odborníkom na túto oblasť. Najznámejšia slovenská spoločnosť zameraná na práva leteckých pasažierov je APRA s.r.o. Je nám jasné, že najradšej by bol každý, keby takéto problémy nemusel nijako riešiť, avšak napriek tomu, že letecká doprava je tá najbezpečnejšia, nie je vždy dokonalá.

Ohodnoťte služby Apra.sk
5 z celkovo 4 hodnotení

Súvisiace články

Zakázané predmety v príručnej batožine podľa noriem Európskej únie

Ako tak listujeme medzi článkami nášho blogu, zdá sa nám, že sa ponúka nekonečne veľa príležitostí diskutovať o téme „batožina“. Keďže po...

Čítať ďalej 23 októbra, 2020

Doteraz zbankrotovalo 43 leteckých spoločností, to najhoršie nás ešte len čaká

Vďaka štátnym dotáciám sa mnohým leteckým spoločnostiam podarilo uniknúť bankrotu v dôsledku epidémie ochorenia COVID-19. No nie každá ma...

Čítať ďalej 14 októbra, 2020

Druhá vlna pandémie COVID-19 prináša viac testovania na letiskách

S druhou vlnou epidémie ochorenia COVID-19 sa európske letecké spoločnosti snažia nájsť alternatívne spôsoby, ako zvýšiť počet svojich ce...

Čítať ďalej 24 septembra, 2020

Primary Sidebar

Ozvite sa nám
  • 02 / 3216 6598, 0903 600 672
  • info@apra.sk
  • APRA SK
APRA s.r.o.
Námestie SNP 6
811 06 Bratislava

Copyright © 2021 · Apra on Genesis Framework · WordPress · Log in