Slovné spojenie vis maior sa v leteckej preprave používa pomerne často, v doslovnom preklade z latinčiny znamená vyššiu moc. Táto nevinná a celkom vznešená fráza, teda jej význam, je dôvodom mnohých diskusií medzi leteckými spoločnosťami a pasažiermi, resp. ich zástupcami.
Predstavte si, že Vám letecká spoločnosť zruší let alebo máte dlhé meškanie do finálnej destinácie Vašej cesty. Vyžiadate odškodné za všetky nepríjemnosti, ktoré Vašu cestovnú horúčku premenili na nočnú moru, avšak v odpovedi leteckej spoločnosti sa dokola opakuje: bola to mimoriadna okolnosť! Nariadenie Rady a parlamentu EU – (ES) 261/2004 to definuje tak, že komplikácie s letom boli spôsobené faktormi, ktorým „sa nedalo zabrániť ani vtedy, keď boli prijaté všetky primerané opatrenia“ a teda letecká spoločnosť v týchto prípadoch naozaj nemusí zaplatiť odškodné.
V praxi sa to dá najlepšie vysvetliť tak, že stalo sa niečo, s čím operujúci prepravca vôbec nemohol rátať a čo nemohol nijako ovplyvniť, a verte nám, pre neho sú to také isté stresy ako pre Vás.
Príklady z praxe
Takými asi najjasnejšími príkladmi sú rozhodnutia Matky Prírody. Veď uznajme, síce v dnešnom svete je skoro všetko možné, na odstránenie takej riadnej snehovej búrky ani tie najväčšie letecké spoločnosti nepoznajú žiadne zaklínadlo. Alebo ak vedenie letiska aj cestujúcich nepríjemne prekvapí napríklad požiar, síce môžeme argumentovať konšpiračnými teóriami o bočných úmysloch leteckých spoločností, žiaľ odškodné takáto aktivita určite nezabezpečí.
Nie je to však vždy také jednoznačné. Mnohí pokladajú technické problémy výlučne za také, ktorým sa dá predísť pri správnej údržbe lietadiel. Podľa oficiálneho zoznamu mimoriadnych okolností (ktorý sa používa ako dodatok k Nariadeniu a ktoré prosím ale neberte ako nedotknuteľné sväté písmo) stáva sa aj to, že technický problém je následkom chybnej výroby, ktorá so správnou údržbou veru nič nemá spoločné. Zistiť to nie je kompetenciou cestujúcich, každá krajina EÚ má svoj kontrolný vnútroštátny orgán, ktorý by mal mať prešetrenie týchto prípadov na starosti.
Fakt na nič nemám nárok?
Spomenuté príklady boli iba malinkou ukážkou toho, čo všetko môže nečakane nabúrať chod letov, fungovanie letiska a cestovné plány. Už je nám teda jasné, že pokiaľ ide o situáciu mimoriadnu/ vis maior, nárok na paušálne odškodné nevzniká, je ale dôležité vedieť, že letecká spoločnosť sa o Vás aj tak musí postarať.
Pod starostlivosťou si nepredstavujte vlastného osobného asistenta, bezodnú fľašu šampanského alebo neobmedzený vstup do salónika. Ide konkrétne o nasledujúce služby: občerstvenie (v rozumnej kvantite aj kvalite), ubytovanie s transferom (ak by ste mali čakať aj v noci) a komunikačné prostriedky (2 telefonické hovory a emailové správy). Ak Vám táto starostlivosť nebola poskytnutá, nezabudnite si odkladať bločky a faktúry (výpis z banky nestačí), na základe týchto dokladov môžete spätne žiadať preplatenie vzniknutých nákladov.
Môžete tak urobiť vo vlastnej réžii alebo prenechať to odborníkom na túto oblasť. Najznámejšia slovenská spoločnosť zameraná na práva leteckých pasažierov je APRA s.r.o. Je nám jasné, že najradšej by bol každý, keby takéto problémy nemusel nijako riešiť, avšak napriek tomu, že letecká doprava je tá najbezpečnejšia, nie je vždy dokonalá.