Z nášho posledného článku ste sa dozvedeli, ako by ste mali postupovať, ak sa v leteckej preprave niečo stane s Vašou batožinou. Dnes sme sa rozhodli pokračovať v tejto problematike a pozbierali sme všetky otázky, ktoré sa nás najčastejšie pýtate pred začatím procesu vybavovania finančnej kompenzácie alebo práve opačne – keď sa daný prípad uzatvorí.
Aké položky letecké spoločnosť nepreplatí?
Do podpalubnej batožiny nepatria hodnotné predmety (vrátane peňazí, šperkov, dokladov, kľúčov), potraviny a elektronika. Samozrejme, je zakázané prepravovať nebezpečné predmety – či už v príručnej alebo odbavenej batožine. Možno Vás teraz prekvapíme, ale medzi tie patria aj nápoje s viac ako 70% obsahom alkoholu. Niektorí ste si teraz pravdepodobne spomenuli, ako ste v minulosti zbalili notebook, foťák alebo „chutné suveníry“ do podpalubnej batožiny a nič sa nestalo, nikto Vám tieto veci nezobral. Jasné, stáva sa to často. Žiaľ, nie je nič výnimočné ani to, keď následok týchto prípadov je otvorená batožina, zmiznutý hodnotný predmet alebo nekonečný boj o finančnú kompenzáciu. Ak by ste v prípade meškania/straty/poškodenia/vykradnutia batožiny žiadali odškodné za položky, ktoré do podpalubnej batožiny nepatria, tie Vám nepreplatia.
Môžem sa na APRA obrátiť, aj keď mám zakúpené poistenie?
Obrátiť sa na nás môžete, začať s procesom vybavovania odškodného s poisťovňou aj s našou spoločnosťou však už povolené nie je. V prvom rade, pokiaľ by sa Vám podarilo získať finančnú kompenzáciu z oboch zdrojov, išlo by o dvojité plnenie. Okrem toho, keď sa po začiatočnej fáze konzultácií rozhodnete vstúpiť s nami do zmluvného vzťahu, pritom by ste danú záležitosť riešili aj s treťou stranou, nebolo by to v súlade s našimi obchodnými podmienkami.
Dostal som nižšie odškodné než som žiadal – prečo?
Ak Vám mešká batožina, máte nárok na preplatenie položiek, ktoré ste si museli dokúpiť na ten čas, kým ste batožinu nemali k dispozícii. Mnohí dúfajú, že je to výborná príležitosť spraviť si veľký nákup kozmetiky alebo vylepšiť šatník. Mali by to byť ale iba nevyhnutné veci. Napríklad, ak Vaša batožina mešká 2 dni a žiadate preplatenie 2 párov drahých topánok alebo značkového parfumu, s najväčšou pravdepodobnosťou neuspejete.
Skontrolujte aj to, či ste doložili doklady o zaplatení ku každej položke. Tu by sme chceli upozorniť najmä letných dovolenkárov, pre ktorých býva veľmi lákavé využiť služby pouličných predajcov alebo navštíviť miestne tržnice s lacným tovarom. Síce je možné, že nakúpite krásne veci, ale väčšinou bez akéhokoľvek potvrdenia. Nespoliehajte sa na „tvrdenie proti tvrdeniu“, letecká spoločnosť bude od Vás potrebovať všetky doklady, ktoré sú k procesu vybavovania odškodného nevyhnutné.
Ak ide o stratu batožiny, mali by Vám byť preplatené veci, ktoré ste mali v kufri, a teda ste ich spolu s batožinou stratili. Vo väčšine prípadov sa berie do úvahy amortizácia predmetob, samozrejme, berie sa vtedy do úvahy dátum kúpy.
Platí nejaká územná platnosť v odškodňovacom procese?
APRA chráni práva pasažierov, s ktorými letecké spoločnosti nejednali podľa ustanovení v leteckej preprave, najmä však v nasledujúcich prípadoch: meškanie letu, zrušenie letu, zmeškaný prípojný let a odmietnutie nástupu do lietadla. Vtedy platí, že odškodné Vám vieme vybaviť za lety z územia EÚ alebo za tie, ktoré prilietajú na územie EÚ so spoločnosťou, ktorá sídli v EÚ. Dobrá správa je, že pokiaľ ide o problémy s batožiny, neobmedzuje nás takáto územná platnosť.