Nárok na odškodné za problémy s letom máte, ak Váš let mešká, ak je zrušený, keď Vás nepustia do lietadla kvôli overbookingu (letecká spoločnosť predala viac leteniek ako je kapacita lietadla), ak ste presmerovaní na iné letisko alebo ak Vám znížia prepravnú triedu. Vieme Vás zastupovať aj v prípade problémov s batožinou a ak ste zmeškali prípojný let. Práve posledný výraz z tohto zoznamu býva podnetom k rôznym diskusiám s našimi klientmi, leteckými spoločnosťami, občas dokonca aj s vyššími kontrolnými orgánmi.
Čo je zmeškaný prípojný let?
Ak Vaša cesta pozostáva z viacerých častí a niektorý z týchto segmentov je problémový, žiaľ, môže sa stať, že na nasledujúci, prípojný let nestihnete nastúpiť. Nemusí ísť o dlhé meškanie alebo celkové zrušenie prvého letu, niekedy aj pár minút môže zmariť celý trip. Ak sa Vám stane niečo podobné, čo najskôr nám napíšte (ak poznáte Vaše číslo letu, cez náš formulár to zaberie menej ako minútu, ale môžete nám poslať aj e-mail) alebo zavolajte.
Kedy mám nárok na odškodné za zmeškaný prípojný let?
Ak dôvod tejto udalosti nie je nejaká mimoriadna okolnosť (zlé počasie, požiar atď.) alebo Vaše vlastné pochybenie. Napríklad, pokiaľ na prípojný let nenastúpite kvôli tomu, že medzi letmi ste si odbehli niečo kúpiť a lietadlo Vás nepočkalo, finančnú kompenzáciu, logicky, nedostanete. Pokiaľ však letecká spoločnosť nevie dokázať ani prítomnosť mimoriadnej okolnosti, ani inej situácie, za ktorú nemôže, mali by ste byť odškodnení.
Okrem toho, k tomu, aby ste mali nárok na odškodné za zmeškaný prípojný let, musíte mať všetky lety zakúpené pod tou istou rezerváciou. Zistíte to jednoducho: všetky segmenty ste si zakúpili ako jednu cestu, teda Vaša elektronická letenka alebo potvrdenie rezervácie obsahuje aj problémový let, aj ten, ktorý ste zmeškali. Alebo jednoducho hľadajte výraz „reservation code“/„booking reference“/„rezervačný kód“, a ak pri každom lete vidíte ten istý alfanumerický kód, je to pre Vás dobrá správa. Nanešťastie, nízkonákladové letecké spoločnosti (napríklad, Rynair, Wizz Air) niečo také neumožňujú, kombináciu viacerých prípojných letov pod jednou rezerváciou nepovoľujú.
Čo určuje, koľko času potrebujem na prestup?
Časový interval, ktorý sa nazýva ako „minimum connecting time“. Od toho sa odráža, či na danom letisku a v prípade konkrétnej kombinácie letov stíhate prestúpiť na ďalší let. Rezervačné systémy spravidla nepovoľujú zarezervovať si po sebe nasledujúce lety, ktoré nespĺňajú túto podmienku.
Územná platnosť v prípade zmeškaného prípojného letu
Podľa územnej platnosti Nariadenia (ES) 261/2004 nárok na finančnú kompenzáciu vzniká v prípade, že odlietate z územia EÚ (vrátane Guadeloupe, Francúzskej Guyany, Martiniku, Réunionu, Mayotte, Saint-Martin, Azor, Madeiry, Kanárskych ostrovov, ale aj Islandu, Nórska a Švajčiarska) alebo do týchto štátov s leteckou spoločnosťou, ktorá sídli v rámci EÚ.
Prípojné lety v rámci jednej rezervácie sú od mája 2018 brané ako jeden let. Dovtedy platilo to, že pokiaľ ste zmeškali prípojný let mimo vyššie uvedenej územnej platnosti (napríklad, v prípade trasy Košice – Los Angeles s prestupom v Istanbule, kedy je prípojný let, Istanbul – Los Angeles mimo územnej platnosti Nariadenia), odškodné ste žiadať nemohli.