Pri plánovaní dovolenky sme zvyčajne nadšení a plní očakávaní. Prirodzene, neskôr príde obdobie stresu, pretože všetci túžime po tom, aby bolo všetko perfektné alebo aspoň skoro dokonalé. Väčšinou si však nepripúšťame možnosť väčšieho problému, a neočakávame vážnejší podnet na nervozitu než sú roztrhnuté sandále alebo zmrzlinová škvrna na košeli. Realita nás občas môže veľmi nepríjemne prekvapiť. Žiaľ, počas leta často dostávame sťažnosti s predmetom „pokazená dovolenka“. Pokúsime sa Vám priblížiť to, ako Vám vieme pomôcť v takejto situácii a na aké odškodné máte nárok.
Meškanie alebo zrušenie letu
Pokiaľ máte problém s letom a do Vašej finálnej destinácie doletíte s meškaním viac ako 180 minút, už je splnená prvá podmienka práva na odškodné. Nezabudnite na to, že podstatné je to, koľko mešká lietadlo pri prílete. Nárok na finančnú kompenzáciu nevzniká vtedy, ak komplikáciám s letom letecká spoločnosť nemohla žiadnym spôsobom zabrániť, čiže nie je za nich zodpovedná. Takými situáciami sú aj mimoriadne okolnosti, napríklad zlé počasie, ale aj pochybenie samotného cestujúceho, napríklad neskorý príchod na letisko. Treťou dôležitou podmienkou je to, aby bol Váš prípad v rámci určenej územnej platnosti, čiže aby ste odlietali z územia EÚ alebo z Islandu, Nórska a Švajčiarska. Odškodné môžete získať aj vtedy, ak tieto krajiny sú bodom Vášho príletu, avšak v takomto prípade Váš let už musí byť operovaný európskou leteckou spoločnosťou. Výška finančnej kompenzácie závisí od dĺžky Vášho letu. Ide o paušálne odškodné vo výške 250 eur, 300 eur, 400 eur alebo 600 eur za jednu osobu.
Starostlivosť počas dlhého čakania na letisku
V prípade dlhšieho čakania na letisku ako 2 hodiny by Vám mala byť poskytnutá starostlivosť. Územná platnosť uvedená v predchádzajúcej kapitole platí aj tu, avšak nárok na starostlivosť máte aj keď komplikácie s letom spôsobili mimoriadne okolnosti. Ide o stravu, 2 emailové správy alebo telefonáty a ak ste nútení čakať aj v noci, mali by ste dostať nocľah, transfer na hotel z letiska a z hotela na letisko. Samozrejme, môže sa stať, že si tieto služby budete musieť zabezpečiť sami, preto je dôležité aj to, aby ste nevyhadzovali žiadne potvrdenia o zaplatení, bločky a faktúry. Na základe týchto dokumentov si neskôr môžete nárokovať preplatenie neposkytnutej starostlivosti (ešte okrem odšdkodného).
Problémy s batožinou
Nezávisle od toho, kam letíte a s akou leteckou spoločnosťou APRA Vás vie zastupovať aj v prípade problémov s podpalubnou batožinou (meškanie, strata alebo poškodenie batožiny). Finančnú kompenzáciu za meškanie batožiny by ste mali dostať na základe doloženia dokladov o kúpe nevyhnutných vecí počas obdobia, kedy ste svoju batožinou nemali u seba. Ak sa však Váš kufor stratil, peniaze by ste mali dostať za veci, ktoré sa spolu s ním stratili. Keďže elektronika, cennosti a potraviny do podpalubnej batožiny nepatria, získať odškodné za takéto položky je prakticky nemožné.
Nezabudnite na to, že tu platia prísnejšie lehoty a podmienky získania odškodného než v prípade komplikácií s letom. Tieto si môžete detailnejšie prečítať na našom blogu.
Ako mám postupovať?
Zachovajte si chladnú hlavu. Hádať sa s personálom letiska zakázané nie je, ale nič s tým nedosiahnete, skôr si sťažíte komunikáciu a predĺžite proces riešenia danej situácie. Opýtajte sa na ďalší postup, ak Vám let zrušili, vyžiadajte si náhradný let. Dajte prepravcovi vedieť, že svoje práva poznáte a viete, že od 2 hodín máte nárok na starostlivosť.
Našej spoločnosti môžete zavolať hneď, ešte z letiska, ale stačí aj po prílete, z hotela alebo z domu. Máme aj online formulár určený na preverenie odškodného, ktorý vyplníte za necelú minútu. Nezabudnite na to, že začiatočné konzultácie sú nezáväzné, o tom, či si želáte využiť naše služby pri žiadaní odškodného, sa môžete rozhodnúť aj neskôr.