Stratený čas Vám síce peniaze nevrátia, ale finančné odškodné môže byť celkom silnou útechou pri problémoch s letom. V tomto článku Vám vysvetlíme, na akú kompenzáciu máte nárok, ak Váš let mešká, je zrušený, zmeškáte prípojný let alebo odmietnu Váš nástup do lietadla. Radi by sme však podotkli, že ide iba o tie prípady, ktoré dokážeme riešiť v zmysle Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004.
Aké podmienky musí môj prípad spĺňať, aby som dostal odškodné?
Nariadenie určuje určitú územnú platnosť, tejto téme sme venovali jeden celý samostatný blogový príspevok v minulosti, ktorý si môžete prečítať na tomto odkaze. Okrem toho, dĺžka meškania do finálnej destinácie musí dosiahnuť minimálne 180 minút. Pokiaľ ste na letisku posledného segmentu danej cesty o 3 hodiny neskôr, už máte splnený ďalší predpoklad nároku na odškodné. Tretím dôležitým bodom je, či za komplikácie je zodpovedná samotná letecká spoločnosť alebo opačne, dôvodom je nejaká mimoriadna okolnosť. V prípade zrušenia letu platí ďalšia podmienka: o zmene alebo neuskutočnení letu ste boli informovaní menej ako 14 dní pred plánovaným odletom. Mnohokrát sa stane, že cestujúci s týmito skutočnosťami nie sú oboznámení. Je to v poriadku, stačí vyplniť náš nezáväzný formulár (zaberie to menej ako minútu), a my veľmi radi preveríme, či nárok na odškodné vzniká aj vo Vašom prípade.
Podľa čoho sa určuje výška odškodného?Základ finančnej kompenzácie, ktorú môžete získať, pokiaľ daná udalosť spĺňa všetky podmienky stanovené nariadením spomenutým vyššie, je paušálny. Určuje sa podľa dĺžky letu, čiže vzdialenosti medzi letiskom odletu a príletu:
Nezabudnite však na to, že okrem finančného odškodného máte nárok aj na starostlivosť. Čo to presne znamená? Pri čakaní na letisku dlhšom ako 2 hodiny by ste mali dostať občerstvenie (jedlo, pitie v množstve primeranom dĺžky meškania). Ak by ste boli nútení čakať na odlet až do druhého dňa, letecká spoločnosť Vám musí zabezpečiť aj ubytovanie a prepravu na ubytovanie, ako aj z ubytovania naspäť na letisko. Starostlivosť však zahŕňa aj umožnenie vykonať 2 telefonáty, resp. poslať 2 faxové správy alebo emaily. Ak sa o Vás letecká spoločnosť nepostará a musíte si všetko zabezpečiť Vy, odložte si doklady o zaplatení. Neskôr si budete môcť žiadať preplatenie týchto služieb. Túto sumu by ste mali dostať nezávisle od odškodného, čiže výška paušálnej kompenzácie sa ešte môže zvýšiť.
Čo majú spoločné refundácia letenky a odškodné?
Prakticky nič. Ak ide o udalosť zrušenia letu, o ktorom ste sa dozvedeli menej ako 14 dní pred odletom, spĺňate všetky podmienky paušálneho odškodného a nedostali ste ani náhradný let, môžete požiadať o vyplatenie oboch nárokov.