Nárok na odškodné za meškanie letu nevzniká automaticky. Podľa predpisov EÚ by ste mali spĺňať určité podmienky:
- omeškanie je minimálne trojhodinové,
- za vzniknutý problém je zodpovedná letecká spoločnosť,
- na daný let platí územná platnosť, ktorú si viete pozrieť v tomto blogovom príspevku.
Každý prípad je však individuálny, riešenie nie je vždy jednoznačné a sú rôzne faktory, kvôli ktorým odškodňovací proces nemusí končiť úspešne.
Nie sú 3 hodiny ako 3 hodiny
Predstavte si, že až na letisku zistíte, že nastal nejaký problém, a meškanie letu nie je iba imaginárna situácia z článkov a príbehov neznámych ľudí na sociálnych sieťach, ale realita. V odletovej hale sedíte dlhé minúty, ktoré sa premenia na hodiny, snažíte sa zistiť, kedy budete konečne môcť do lietadla nastúpiť, a preto pozorne sledujete čas. Jasne si pamätáte, že ste svoje miesto v lietadle obsadili 3 a pol hodiny po plánovanom čase odletu. Napriek tomu, pri preverovaní nároku na finančnú kompenzáciu alebo v niektorom neskoršom kroku procesu vybavovania odškodného dostanete vyjadrenie, že meškanie Vášho letu bolo kratšie ako 180 minút.
Nemusí ísť o nepravdivé tvrdenie, a dôvodom pravdepodobne nebude ani to, že ste v daný deň mali pokazené hodinky. Síce lietadlo mohlo odštartovať s viac ako trojhodinovým omeškaním, počas letu vďaka šikovnosti pilota sa toto meškanie skrátilo na menej ako 180 minútové. Okrem toho, niektoré letecké spoločnosti plánované časy príletov svojich liniek uvádzajú vždy s nejakou časovou rezervou (napr. daný let trvá 240 minút, ale na letenke vidíte informáciu, že do Vašej destinácie dorazíte po 270 minútovej ceste).
Väčšina letov z celého sveta sa nachádza v databáze, ktorú využíva aj naša spoločnosť aj s informáciami o dĺžke letu a meškaní vo finálnej destinácii. Podľa toho vieme určiť už aj pri nezáväznom preverovaní nároku na odškodné za meškanie letu, či sa žiadosť o finančnú kompenzáciu oplatí podať alebo nie. V mnohých prípadoch však aj letiská vydávajú potvrdenie o meškaní letu.
Nárok na odškodné potvrdené, peniaze nikde
Ak sa Vám stalo niečo podobné a cítite obrovské sklamanie, je to maximálne pochopiteľné. Ak práve naopak, takúto situáciu si neviete ani predstaviť a príde Vám to maximálne nelogické, taktiež máte pravdu. Lenže naozaj sa to deje. Veľmi často sa s touto situáciou stretávame vtedy, ak problémový let operuje letecká spoločnosť sídliaca mimo EÚa väčšinou sú to charterové, dovolenkové lety. Ak letecká spoločnosť z EÚ neodškodní pasažiera ani napriek uznaní jeho nároku, prípad riešime súdnou cestou. Lenže, aerolínie sídliace v treťom štáte zažalovať nemôžeme, na nich neplatia ani sankcie EÚ. V iných prípadoch ide o nemilú taktiku zo strany leteckej spoločnosti.
Iní odškodné dostali, ja prečo nie?
Predstavte si tú situáciu, že letíte niekam tým istým lietadlom s partiou kamarátov. Váš let však mešká, a spĺňate všetky podmienky nároku na odškodné za meškanie letu. Podáte žiadosť o finančnú kompenzáciu. O mesiac Vám zavolá Váš spolucestujúci, aby s radosťou oznámil, že peniaze za meškanie letu už má na účte. Vy však stále čakáte.
Dôvodom tejto situácie môže byť to, že prípady sa riešia postupne a k Vášmu sa zatiaľ nedostali, že Váš spis dostal iný administratívny pracovník leteckej spoločnosti apod. Preto, oplatí sa pár týždňov počkať, ale s tým, že sa leteckej spoločnosti pravidelne pripomínate. (Ak Vás zastupuje naša spoločnosť, o tieto kroky sa samozrejme postaráme my.) Po uplynutí určitej doby bez reakcie je však niekedy potrebné podniknúť ďalšie kroky. Spoločnosť APRA v týchto prípadoch konzultuje s advokátskou kanceláriou a ak je to nevyhnutné, prípad rieši súdnou cestou.