Získajte odškodné za meškanie letu

Nedostali ste odškodné za meškanie letu? Prezradíme Vám možné dôvody

APRA
28. novembra 2019

Nárok na odškodné za meškanie letu nevzniká automaticky. Podľa predpisov EÚ by ste mali spĺňať určité podmienky:

Každý prípad je však individuálny, riešenie nie je vždy jednoznačné a sú rôzne faktory, kvôli ktorým odškodňovací proces nemusí končiť úspešne.

Nie sú 3 hodiny ako 3 hodiny

Predstavte si, že až na letisku zistíte, že nastal nejaký problém, a meškanie letu nie je iba imaginárna situácia z článkov a príbehov neznámych ľudí na sociálnych sieťach, ale realita. V odletovej hale sedíte dlhé minúty, ktoré sa premenia na hodiny, snažíte sa zistiť, kedy budete konečne môcť do lietadla nastúpiť, a preto pozorne sledujete čas. Jasne si pamätáte, že ste svoje miesto v lietadle obsadili 3 a pol hodiny po plánovanom čase odletu. Napriek tomu, pri preverovaní nároku na finančnú kompenzáciu alebo v niektorom neskoršom kroku procesu vybavovania odškodného dostanete vyjadrenie, že meškanie Vášho letu bolo kratšie ako 180 minút.

Nemusí ísť o nepravdivé tvrdenie, a dôvodom pravdepodobne nebude ani to, že ste v daný deň mali pokazené hodinky. Síce lietadlo mohlo odštartovať s viac ako trojhodinovým omeškaním, počas letu vďaka šikovnosti pilota sa toto meškanie skrátilo na menej ako 180 minútové. Okrem toho, niektoré letecké spoločnosti plánované časy príletov svojich liniek uvádzajú vždy s nejakou časovou rezervou (napr. daný let trvá 240 minút, ale na letenke vidíte informáciu, že do Vašej destinácie dorazíte po 270 minútovej ceste).

Väčšina letov z celého sveta sa nachádza v databáze, ktorú využíva aj naša spoločnosť aj s informáciami o dĺžke letu a meškaní vo finálnej destinácii. Podľa toho vieme určiť už aj pri nezáväznom preverovaní nároku na odškodné za meškanie letu, či sa žiadosť o finančnú kompenzáciu oplatí podať alebo nie. V mnohých prípadoch však aj letiská vydávajú potvrdenie o meškaní letu.

Nárok na odškodné potvrdené, peniaze nikde

Ak sa Vám stalo niečo podobné a cítite obrovské sklamanie, je to maximálne pochopiteľné. Ak práve naopak, takúto situáciu si neviete ani predstaviť a príde Vám to maximálne nelogické, taktiež máte pravdu. Lenže naozaj sa to deje. Veľmi často sa s touto situáciou stretávame vtedy, ak problémový let operuje letecká spoločnosť sídliaca mimo EÚa väčšinou sú to charterové, dovolenkové lety. Ak letecká spoločnosť z EÚ neodškodní pasažiera ani napriek uznaní jeho nároku, prípad riešime súdnou cestou. Lenže, aerolínie sídliace v treťom štáte zažalovať nemôžeme, na nich neplatia ani sankcie EÚ. V iných prípadoch ide o nemilú taktiku zo strany leteckej spoločnosti.

Iní odškodné dostali, ja prečo nie?

Predstavte si tú situáciu, že letíte niekam tým istým lietadlom s partiou kamarátov. Váš let však mešká, a spĺňate všetky podmienky nároku na odškodné za meškanie letu. Podáte žiadosť o finančnú kompenzáciu. O mesiac Vám zavolá Váš spolucestujúci, aby s radosťou oznámil, že peniaze za meškanie letu už má na účte. Vy však stále čakáte.

Dôvodom tejto situácie môže byť to, že prípady sa riešia postupne a k Vášmu sa zatiaľ nedostali, že Váš spis dostal iný administratívny pracovník leteckej spoločnosti apod. Preto, oplatí sa pár týždňov počkať, ale s tým, že sa leteckej spoločnosti pravidelne pripomínate. (Ak Vás zastupuje naša spoločnosť, o tieto kroky sa samozrejme postaráme my.) Po uplynutí určitej doby bez reakcie je však niekedy potrebné podniknúť ďalšie kroky. Spoločnosť APRA v týchto prípadoch konzultuje s advokátskou kanceláriou a ak je to nevyhnutné, prípad rieši súdnou cestou.