Vybavovanie odškodného nie je vôbec jednoduché. Ak by sme nerobili to, čo robíme, ak by sme to všetko nevideli „zvnútra“, pravdepodobne by sme uvažovali rovnako ako väčšina cestujúcich: máme nariadenie, ktoré určuje, na čo máme nárok, bodka. Lenže letecké spoločnosti na to majú úplne iný názor, a od roku 2004, kedy Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 bolo vydané, stihli vytvoriť rôzne stratégie, ako proces odškodnenia predĺžiť. Nie všetky, samozrejme. A toto je jeden z tých háčikov. Rovnaká situácia, tie isté okolnosti meškania letu, spoločnosť A zareaguje na naše výzvy pohotovo a ochotne, spoločnosť B sa však rozhodne zahrať rolu mŕtveho chrobáka. Poďme sa teraz pozrieť na to, ktoré patria do tej druhej skupiny v rámci Európy. Na tých prepravcov, ktoré sa s kompenzáciou (a s nami) až tak nekamarátia.
Travel Service/ Smartwings
Táto spoločnosť sídli v susednej Českej republike, preto sme sa v minulosti rozhodli prebrať niektoré nezrovnalosti aj osobne. Žiaľ, dobré vzťahy sa ani takto nepodarilo vytvoriť, dodnes musíme čeliť nezodpovedaným emailom, sľúbeným a neuskutočneným telefonátom a na realizáciu transakcií čakáme veľmi často mesiace. Väčšina prípadov končí až na súdoch s výsledkom v prospech naších klientov.
Vueling
Žiadosti posielame na rôzne emailové adresy, cez formuláre a veru nerobí nám problém ani zdvihnúť telefón. Napriek tomu sme pripravení na to, že prípady spojené s touto španielskou nízkonákladovkou budeme musieť riešiť s vyššími kontrolnými orgánmi. Je záhadou, v ktorom momente sa všetky nami zaslané spisy stratia…
Iberia
Iberiu interne spomíname ako spoločnosť, ktorá nemá čas. Ak sa nám totiž podarí konečne získať odpoveď na žiadosť o odškodné, vôbec nevidíme žiadnu snahu vysvetliť to, prečo nie. (Lebo, samozrejme, prvýkrát je to vždy „NIE“.) Ako to vyzerá v praxi? Naše zdôvodnenie nároku na odškodné môže mať rozsah kľudne aj 10 strán, odpoveď bude stručná, s jasnou pointou: „Ľutujeme, nárok na odškodné nevzniká.“ Iberia jednoducho nemá čas sa rozpisovať.
TAP Portugal
Musíme uznať, táto spoločnosť má zmysel pre humor. Každý prípad má svoje vlastné referenčné číslo. Nielen APRA-číslo, ale aj také, ktoré dostaneme od leteckej spoločnosti. Keď sa pýtame, či majú pre nás nejaké nové informácie v súvislosti s daným spisom, v prípade TAP Portugal sa to udeje cez formulár, do ktorého sa dostaneme iba uvedením referenčného čísla. A potom prichádza tá vtipná časť: „Preverili sme, že Vaša otázka sa týka prípadu s číslom xxxxxxxx. Ak máte otázky, skontaktuje nás cez formulár.“
Ryanair/ Laudamotion
Taktika mŕtveho chrobáka je stále akceptovateľnejšia ako stratégia vytvárania spoločného nepriateľa namiesto uznania chyby. Spomíname si na obdobie, kedy aj napriek zmluvným podmienkam nám klienti začali miznúť uprostred procesu vybavovania odškodného. V 99% išlo o prípady, kedy pochybila práve spoločnosť Ryanair. Nuž, pravda nenechala na seba dlho čakať. Zistili sme, že táto spoločnosť našich spoločných klientov skontaktovala v momente, kedy od nás obdržala výzvu na zaplatenie odškodného. Aby nás mohla bez problémov obísť, vo svojom vyjadrení nezabudla spomenúť, že cestujúci s nami nemá komunikovať z dôvodu, že my na ňom chceme len zbohatnúť… Pýtate sa, či sme porušenie zmluvných podmienok klientom riešili súdnou cestou? Kdeže. Namiesto toho sme začali s vypracovaním žalôb proti Ryanairu.