Pravidelní čitatelia nášho blogu vedia, že síce naša spoločnosť rieši odškodné iba v rámci leteckej dopravy podľa nariadení EÚ, snažíme sa verejnosti poskytovať informácie aj o možnosti finančnej kompenzácie mimo našej pôsobnosti. Už sme prebrali to, či máte na niečo nárok v prípade problémov s letom v USA, našou minulotýždňovou témou bola zas železničná doprava (zrušenie a meškanie vaku). Tento týždeň Vás opäť zavedieme do oblasti, v ktorej síce nie sme kompetentní našich klientov zastupovať, avšak dokážeme pomôcť aspoň takto, informatívne. Takže, zažili ste meškanie autobusu alebo zrušenie autobusového spojenia? Pozrieme sa na to, či nárok na odškodné vzniká aj v autobusovej doprave podľa ustanovení EÚ.
Zostaňme ešte chvíľku pri tom, čo vlastne znamená slovné spojenie „podľa ustanovení EÚ“. Poskytnutie odškodného nie je automatické, mali by byť splnené určité predpoklady. Jednou z nich je územná platnosť. Portál europa.eu, ktorá poskytuje poradenstvo pre občanov EÚ uvádza, že cesta autobusom by mala začínať alebo končiť v krajine EÚ (+ Island, Nórsko a Lichtenštajnsko) k tomu, aby ste v prípade problémov mohli žiadať odškodné podľa ustanovení EÚ, čiže podľa podmienok, ktoré sú uvedené aj v tomto článku. Vzťahujú sa na pravidelné linky, na také, ktoré cestujúcich prepravujú podľa vopred určeného cestovného poriadku. Väčšinou sa dajú uplatniť ale skôr na diaľkové cesty. V takom prípade celá trasa danej linky by nemala byť kratšia ako 250 km (samozrejme, Vy nemusíte precestovať celú túto vzdialenosť, možno, že využijete iba nejakú jej časť).
Mohlo by sa nám zdať, že pri vyššie uvedenej územnej platnosti nárok na odškodné určite vznikne pri vnútroštátnych linkách. Pravdou však je, že v niektorých krajinách sa práve tieto sú vyňaté z týchto ustanovení. Výnimkami bývajú aj tie prípady, ak veľká časť trasy daného spoja je mimo územia EÚ. Ako teda zistíte, aké máte pri danej ceste práva? Veľmi jednoducho: opýtajte sa šoféra. Spoločnosť, ktorá prevádzkuje linku, na ktorej cestujete, je povinná poskytnúť svojim cestujúcim tieto informácie jasne a pravdivo.
Meškanie autobusu – odškodné
Rozhodujúce je meškanie na mieste Vášho nástupu, čiže časový rozdiel medzi plánovaným a skutočným odjazdom. Portál europa.eu uvádza, že v prípade diaľkových liniek pri meškaní viac ako dvojhodinovom si môžete vybrať z dvoch možností:
- pokračujete v ceste aj s prípadnou možnosťou presmerovania do destinácie ihneď ako je to možné – všetko bez príplatkov, alebo
- ak kvôli meškaniu Vaša cesta stratila pôvodný účel, vrátia Vám cenu lístka a ak je to potrebné, prepravia Vás do miesta nástupu ihneď ako je to možné.
V takom prípade, ak Váš diaľkový spoj mal trvať viac ako 3 hodiny a mešká minimálne 3 hodiny, máte nárok na to isté ako pri dvojhodinovom meškaní, ale k tomu by sa o Vás mali aj postarať vo forme primeraného občerstvenia a ak je to potrebné, ubytovania na noc (najviac na 2 noci v hodnote max. 80 eur/noc). K ubytovaniu samozrejme patrí aj preprava zo stanice do ubytovacieho zariadenia a aj naspäť.
Zrušenie autobusového spojenie – odškodné
Ak zrušenie nastalo kvôli prevádzkovým dôvodom alebo ak Vašu cestu zrušia kvôli prekročeniu kapacity autobusu, môžete si vybrať z 2 možností:
- pokračujete v ceste aj s prípadnou možnosťou presmerovania do destinácie ihneď ako je to možné – všetko bez príplatkov, alebo
- ak kvôli meškaniu Vaša cesta stratila pôvodný účel, vrátia Vám cenu lístka a ak je to potrebné, prepravia Vás do miesta nástupu ihneď ako je to možné.
Pokiaľ ide o spoj s minimálnym trvaním 3 hodiny, máte nárok na vyššie uvedené, ale k tomu by sa o Vás mali aj postarať vo forme primeraného občerstvenia a ak je to potrebné, ubytovania na noc (najviac na 2 noci v hodnote max. 80 eur/noc). K ubytovaniu samozrejme patrí aj preprava zo stanice do ubytovacieho zariadenia a aj naspäť.
Ak máte vopred zarezervovaný lístok, o týchto udalostiach by ste mali byť informovaní v dostatočnom predstihu, najneskôr do polhodiny po plánovanom odchode autobusu. Nezabudnite na to, že pokiaľ problémy s autobusovým spojením vzniknú kvôli zlému počasiu alebo prírodnej katastrofe, náklady na ubytovanie Vám prevádzkujúca spoločnosť nemusí preplatiť.