Síce sa naša spoločnosť špecializuje na odškodné za problémy s letom (meškanie a zrušenie letu, odmietnutie nástupu do lietadla, zmeškaný prípojný let, zníženie prepravnej triedy) a batožinou, veľmi často sa nás pýtate aj na to, ako to vlastne je s kompenzáciou za meškanie a zrušenie vlakovej cesty. Rozhodli sme sa teda, že otvoríme aj túto tému. Všetky pravidlá, ktoré nájdete nižšie sa vzťahujú na železničné služby v rámci EÚ, uvedieme ale aj také, ktoré vychádzajú z prepravných podmienok Železničnej spoločnosti Slovensko.
Pamätáte sa ešte na to, koľko najmenej musí lietadlo meškať, aby ste mohli mať nárok na odškodné? Ak ste tipovali 3 hodiny, tak Vaša odpoveď je správna. V prípade železničnej dopravy ide o oveľa kratší čas. Meškanie vlaku by malo byť minimálne hodinové, aby ste boli oprávnení na finančnú kompenzáciu. To isté platí, ak je vlakové spojenie zrušené, rozhodujúce je to, aké meškanie vo Vašej finálnej destinácii daná udalosť spôsobuje.
Rozdiel je aj vo výške odškodného. Kým v letectve ide o paušálnu sumu bez ohľadu na cenu letenky, v železničnej doprave kompenzácia závisí od ceny cestovného lístka. Ak meškáte 1-2 hodiny do finálnej destinácie, mali by Vám vrátiť 25%, a v prípade meškania dlhšieho ako 2 hodiny 50% sumy, ktorú ste za vlakový lístok zaplatili. Okrem toho, mali by Vám poskytnúť občerstvenie (primerane dĺžke čakania), a ak musíte niekde prenocovať, aj ubytovanie. Pokiaľ tieto služby nedostanete, odložte si doklady o zaplatení.
Železničná spoločnosť Slovensko však uvádza určité nároky už od 5-minútového meškania. Môžete sa rozhodnúť necestovať a vrátiť Váš lístok. Neprecestovanú časť by Vám mali preplatiť bez storno poplatku. Môžete sa však aj bezplatne vrátiť do Vašej východiskovej stanice, k tomu ešte dostanete aj celú sumu Vášho pôvodného lístka. Ďalšou alternatívou je, samozrejme, že vo Vašej ceste pokračujete. Vtedy sa však určite opýtajte príslušného pracovníka (v pokladni alebo vo vlaku), ako máte ďalej postupovať. Môže sa totiž stať, že Vás premiestnia do iného vlaku alebo vyššej triedy.
Žiaľ, môže dôjsť aj ku komplikovanejšej situácii. Môže sa stať, že niekde uviaznete, čiže budete musieť niekde prenocovať. Vtedy Vám vznikne nárok na starostlivosť – na hotel do 20 eur alebo na iný typ prepravy do 10 eur. Nevyhoďte preto potvrdenia o zaplatení týchto služieb. Železničné spoločnosť však upozorňuje na to, že žiadaná suma nemôže byť vyššia ako cena cestovného lístka.
Nezabudnite si vypýtať potvrdenie o meškaní vlaku – buď v pokladnici alebo priamo vo vlaku. O vybavenie kompenzácie môžete požiadať do 12 mesiacov od uplynutia platnosti cestovného lístka.
Kedy nemám nárok na odškodné za meškanie vlaku alebo zrušení vlakového spojenia?
Nárok na odškodné za meškanie vlaku nevzniká, ak ste boli o meškaní alebo zrušení informovaní ešte pred nákupom lístka. Aj v železničnej preprave platí to, že spoločnosť, ktorá Vás prepravuje, nie je zodpovedná za mimoriadne okolnosti, akými sú napríklad prírodné katastrofy alebo zlé počasie.