Nárok na odškodné v prípade meškania, presmerovania alebo zrušenia letu, zamietnutia nástupu na let či zmeškaného prípojného letu vzniká vtedy, ak sa cestujúci do svojej cieľovej destinácie dostane s meškaním minimálne 180 minút, ak daný prípad je v súlade s územnou platnosťou Nariadenia EU – (ES) 261/2004 a ak za vzniknutý problém je zodpovedná samotná letecká spoločnosť. Najjednoduchšie sa to vysvetľuje tak, že nemôže ísť o mimoriadnu okolnosť. Do tejto kategórie „vis major“ patria aj nepriaznivé meteorologické podmienky. Lenže naozaj je lietanie v zlom počasí také nebezpečné?

Možno Vás to prekvapí, ale počasie vo väčšine prípadov nemá priamy vplyv na to, ako lietadlo, čiže samotný stroj letí. Áno, turbulencia môže byť strašidelná a u niektorých môže vyvolať až paniku, ale podľa odborníkov nie je nebezpečná. To, čo môže sťažiť prácu pilotov, je zlá viditeľnosť a silný vietor. Vedeli ste však, že zlé počasie je nebezpečnejšie na zemi ako v lietadle? Preto, ak je Váš let zrušený napríklad po búrke, dôvodom môže byť aj to, že akurát odstraňujú jej následky na letisku a/alebo odletovej dráhe. Dokonca môže ísť „iba“ o to, že samotný presun pasažierov z odletovej haly do lietadla by bol až natoľko rizikový, že na to prepravca nedostane povolenie.
Lietadlo by sa dalo prirovnať k veľkej ochrannej krabici, k trezoru, ktorý je tak stabilný, že tí, čo sedia v jeho vnútri, ani necítia, ak do stroja udrie blesk. Stáva sa to často, priemerne raz až dvakrát ročne. Nie celkovo, ale toľkokrát je svetelným bičom neba zasiahnuté každé lietadlo zvlášť. Poškodí sa iba vonkajšia kovová vrstva lietadla, v ktorej je blesk uviaznutý a do vnútra sa nedostane. Môže sa stať, že blesk zasiahne komunikačnú anténu alebo GPS. Ani to nie je dôvodom na rozruch, pretože z tých je niekoľko na rôznych častiach aeroplánu. Letieť počas búrky nie je teda nebezpečné, ale ako sme to spomenuli už aj vyššie, presun do lietadla v takomto počasí áno.
V rozpore s mylnými predstavami lety nebývajú zrušené a nemeškajú priamo kvôli bleskom, ale niektorým sprievodným javom akým je napríklad silný vietor, zlá viditeľnosť, hustý dážď atď. Okrem toho, síce cestujúci a posádka lietadla sa počas búrky nemusí báť, pre zamestnancov letiska je to úplne iný scenár. Operácia mnohých služieb je v takýchto prípadoch z prísnych bezpečnostných dôvodov pozastavená. Nie je zanedbateľným faktorom ani to, že oprava poškodenej vonkajšej ochrannej vrstvy lietadla môže byť veľmi drahá, preto, ak sa dá, letecké spoločnosti sa vyhýbajú uskutočňovaniu letov v takýchto meteorologických podmienkach.
