Táto zima bola celkom láskavá. Teda, z pohľadu tých, ktorí sa pokladajú za takzvané „letné tipy“ a studenšie mesiace nepatria medzi ich obľúbené. Každopádne, zdá sa, že chrípkovému obdobiu sme sa vyhli. Namiesto toho však otriasa svetom niečo oveľa nepríjemnejšie, nebezpečný koronavírus. Z pohľadu leteckej dopravy to znamená, že mnohé lety sú zrušené, a cestujúci sú bezradní – majú v takomto prípade nárok na odškodné alebo nie?
Je koronavírus „mimoriadny“ v kontexte odškodného?
Nárok na odškodné do výšky 600 eur vzniká vtedy, ak sú splnené 3 základné podmienky:
- cestujúci sa do ich finálnej destinácie dostanú s omeškaním dlhším ako 180 minút,
- let spadá pod určitú územnú platnosť, o ktorej si viac informácií môžete prečítať aj v našom článku z júla 2019 a
- ak zrušenie alebo meškanie letu, resp. iné komplikácie nenastali kvôli mimoriadnym okolnostiam.
V tomto prípade je najpodstatnejšie podrobne rozobrať ten tretí faktor – či teda koronavírus je mimoriadna okolnosť alebo dlhodobá záležitosť, na ktorú letecké spoločnosti mali dostatočný čas sa pripraviť. Mimoriadne okolnosti alebo tzv. vis maior sú také, ktoré nevznikli z pochybenia leteckej spoločnosti, čiže nie je za nich zodpovedná. Mnohokrát sme sa stretli s tým, že cestujúci (aj tí, čo lietajú naozaj frekventovane) sú presvedčení o tom, že takýmto faktorom je výlučne zlé počasie alebo iné nepriaznivé meteorologické podmienky. (Podľa tohto ponímania by koronavírus, logicky, nebol dôvodom zamietnutia žiadosti o odškodné.) Tento pojem však zahŕňa oveľa viac situácií ako napríklad bezpečnostné opatrenia, zdravotné problémy posádky alebo zrážka lietadla s vtákom. Uzatvorenie letísk kvôli nebezpečiu šírenia vírusu je taktiež mimo kontroly leteckých spoločností, čiže ide o mimoriadnu okolnosť. Znamená to, že nárok na odškodné, teda finančnú kompenzáciu za zrušenie a meškania letu, zmeškaný prípojný let alebo odmietnutie nástupu do lietadla, žiaľ, v tomto prípade, nevzniká.
Nemýľte si však refundáciu letenky s odškodným. Ide o 2 rôzne nároky, preplatenie nepreletenej časti Vašej trasy nemá nič spoločné s finančnou kompenzáciou, ktoré sa poskytuje za nepríjemnosti v dôsledku meškania, zrušenia letu alebo iných problémov, vrátane odmietnutia nástupu do lietadla. Zlou správou je, že spoločnosť APRA leteckých pasažierov zastupuje prvotne pri vybavovaní odškodného a nie pri procese refundácie letenky. Preto, odporúčame Vám obrátiť sa priamo na leteckú spoločnosť, cez ktorú ste si letenku zakúpili, resp. ak ste využili služby nejakej cestovnej kancelárie, skontaktujte tú. Rátajte však s tým, že aerolinky riešia vzniknutú situáciu rôzne. A síce sa snažia vyjsť v ústrety každému, musíme uznať, že koronavírus vyvolal poriadny chaos na celom svete.
Zdroj fotiek: pexels.com