Ak navštevujete náš blog pravidelne, možno si pamätáte náš článok o územnej platnosti, ktorá predstavuje jednu z podmienok nároku na odškodné za meškanie alebo zrušenie letu, zmeškaný prípojný let, odmietnutie nástupu do lietadla alebo zníženie prepravnej triedy. Pokiaľ sa rozhodnete žiadať odškodné do výšky 600 eur za let z krajiny EÚ, môžete si byť istí, že túto požiadavku spĺňate. Teda, presnejšie povedané: z krajiny EÚ alebo Islandu, Nórska a Švajčiarska. Zdá sa, že čoskoro potrebná aktualizácia týchto údajov, a dôvodom toho nie je nič iné ako zdĺhavý príbeh s názvom Brexit.
Územná platnosť Nariadenia
Keď do našej elektronickej schránky dorazí nová požiadavka o preverenie nároku na odškodné za problémy s letom, prvá vec, ktorú na danom prípade skontrolujeme, je trasa danej leteckej linky. Ak vidíme, že odlet bol z krajiny EÚ alebo Islandu, Nórska a Švajčiarska, vieme, že podmienka územnej platnosti je splnená. Nárok na odškodné môže vzniknúť aj vtedy, ak sa východiskové letisko nenachádza v jednej z vyššie spomenutých krajín, avšak cieľ cesty áno. V takomto prípade je však rozhodujúce to, aká letecká spoločnosť operovala daný let. Pokiaľ ide o aerolínie sídliace mimo EÚ, žiaľ, cestujúcim musíme poslať negatívnu odpoveď.
Brexit a práva leteckých pasažierov
Veľká Británia definitívne opustila EÚ 1. februára 2020 s tým, že do konca tohto roku, čiže do 31. decembra 2020 plynie tzv. prechodné obdobie. Počas tejto doby nenastanú žiadne veľké zmeny v kontexte práv leteckých pasažierov. Cestovať medzi Spojeným kráľovstvom a krajinami EÚ budete môcť aj bez dodatočných cestovných dokumentov, napríklad víz. A čo bude ďalej? Ak 31. decembra 2020 nedôjde k dohode medzi EÚ a Spojeným kráľovstvom, bude to znamenať chaos v podobe brexitu bez dohody (non-deal brexit), ktorý značne ovplyvní aj leteckú dopravu.
Ak do konca roka 2020 zažijete problémy s letom zo Spojeného kráľovstva alebo s príletom do tejto krajiny, môžete postupovať rovnako ako doteraz, čiže tak ako do 1. februára 2020. Predpisy Nariadenia EU 261/2004 budú platiť naďalej aj pre tieto letecké linky. Okrem územnej platnosti je podstatné aj to, či daná udalosť nastala kvôli mimoriadnym okolnostiam alebo je za ňu zodpovedná samotná letecká spoločnosť. Tretiu dôležitú podmienku nároku na odškodné predstavuje časový rozdiel medzi plánovaným časom príletu a skutočným časom príletu do finálnej destinácie.
Zdroj fotiek: unsplash.com, pexels.com