Získajte odškodné za meškanie letu

Štrajk – kedy vzniká nárok na odškodné? Ide vôbec o mimoriadnu okolnosť?

APRA
30. apríla 2019

Už vieme, čo znamená „mimoriadna okolnosť“ alebo „vis maior“ v kontexte odškodného za problémy s letom. Nariadenie EU (ES) 261/2004 definuje štrajk ako nepredvídateľnú situáciu, teda ako mimoriadnu udalosť. Pár rokov sme na žiadosti o preverenie nároku na odškodné v prípade štrajku museli posielať výlučne negatívne odpovede. Nedávno však toto smutné obdobie skončilo, Európsky súdny dvor sa rozhodol, že nie je štrajk ako štrajk. 

Kedy vzniká nárok na odškodné za meškanie alebo zrušenie letu?

Na základe vyššie spomenutého Nariadenia finančná kompenzácia je opodstatnená v prípadoch, kedy sa do Vašej cieľovej destinácie dostanete s minimálne trojhodinovým meškaním. Síce takéto odškodné môže dostať ktokoľvek, neplatí na všetky lety na celom svete. Odlet by mal byť z krajiny EÚ, Nórska, Islandu alebo Švajčiarska, alebo opačne – lietadlo by malo pristáť v týchto krajinách, ale v tomto druhom prípade by let mal byť operovaný leteckou spoločnosťou, ktorá sídli v EÚ. A čo je v zmysle tohto článku to najpodstatnejšie, treťou podmienkou odškodného je to, aby nešlo o mimoriadnu okolnosť.

Kedy vzniká nárok na odškodné v prípade štrajku?

Ak daný štrajk sa podľa rozhodnutia Európskeho súdneho dvora nedá zaradiť medzi mimoriadne okolnosti, čiže za danú udalosť je zodpovedná letecká spoločnosť, vzniká nárok na odškodné. Ide o prípady, kedy štrajkuje posádka danej aerolinky. Pokiaľ komplikácie s letom (zrušenie letu alebo meškanie letu) nastanú kvôli štrajku tretej strany, napríklad riadenia leteckej prevádzky, bezpečnostného personálu atď., nárok na odškodné nevzniká, keďže je to dianie mimo kontroly prepravcu. Samozrejme, nie vždy sú cestujúci dostatočne informovaní o tom, čo sa vlastne deje a prečo ich let mešká/ je zrušený. Pokojne nás skontaktujte, my Vám bezplatne a bez akýchkoľvek záväzkov preveríme, či sa oplatí začať s procesom žiadania finančnej kompenzácie.

Na starostlivosť máte nárok aj v prípade vis maior

Starostlivosť počas trvania komplikácií s letom alebo preplatenie nákladov za určité výdavky Vám musí letecká spoločnosť poskytnúť nezávisle od toho, o aký typ štrajku ide. Po 2 hodinách čakania na letisku máte nárok na občerstvenie, 2 telefonické hovory alebo e-mailové správy. Ak náhradný let dostanete až na ďalší deň alebo meškanie letu je tak dlhé, že by ste mali prenocovať na letisku, môžete si vyžiadať k strave aj hotel a transfer z letiska na hotel aj naspäť. Ak sa o Vás letecká spoločnosť nepostará, nezabudnite odkladať všetky bločky a potvrdenia o zaplatení, aby ste mohli vyžiadať refund daných nákladov.