Nárok na odškodné za problémy s letom nevzniká automaticky. Ak aj spĺňate všetky podmienky, ktoré určujú ustanovenia Európskeho parlamentu, žiaľ, môže sa stať, že sa k svojim peniazom nedostanete. Pokiaľ ste čítali náš článok o tom, čo všetko túto skutočnosť môže spôsobiť, viete, že jedným z dôvodov môže byť len zámerné predlžovanie procesu odškodňovania zo strany leteckej spoločnosti. Oveľa menšiu šancu majú tí, ktorí leteli s leteckou spoločnosťou, ktorá sídli mimo EÚ. Teraz vám však uvedieme ďalší faktor, ktorý môže ovplyvniť to, či dostanete finančnú kompenzáciu za meškanie alebo zrušenie letu, resp. odmietnutie nástupu do lietadla, zníženie prepravnej triedy a zmeškanie prípojného letu.
Spoločnosť APRA zvyčajne nerieši prípady, ktoré sú staršie ako 2 roky. Niekedy sme však nútení poslať negatívnu odpoveď aj na také žiadosti o preverenie nároku na odškodné, ktorých predmetom je let uskutočnený skôr než pred 2 rokmi. Alebo práve naopak. Aj keď ste cestovali dávnejšie než vyššie uvedený časový limit, stále môžete mať šancu získať odškodné za problémy s letom. Dôvodom je premlčacia doba.
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 neurčuje jednotnú premlčaciu lehotu pre všetky prípady. Preto je potrebné postupovať podľa zákonov danej krajiny, kde udalosť nastala:
Rakúsko: 3 roky,
Belgicko: 1 rok,
Bulharsko: 3 roky,
Chorvátsko: 2 roky,
Cyprus: 6 rokov,
Česká republika: 3 roky,
Dánsko: 3 roky,
Estónsko: 3 roky,
Fínsko: 3 roky,
Francúzsko: 5 rokov,
Nemecko: 3 roky,
Grécko: 5 rokov,
Maďarsko: 5 rokov,
Island: 2 roky,
Írsko: 6 rokov,
Taliansko: 2 roky,
Lotyšsko: 2 roky,
Litva: 3 roky,
Luxembursko: 10 rokov,
Malta: 2 roky,
Nórsko: 3 roky,
Poľsko: 1 rok,
Portugalsko: 3 roky,
Škótsko: 5 rokov,
Slovensko: 2 roky,
Slovinsko: 2 roky,
Španielsko: 5 rokov,
Švédsko: 10 rokov,
Holandsko: 2 roky,
Spojené kráľovstvo: 6 rokov.
Chceli by sme vás upozorniť na to, že premlčacie lehoty jednotlivých krajín nič nemenia na fakte, že APRA rieši prípady, ktoré nie sú staršie než 2 roky. Ak sa na váš let vzťahuje dlhšia premlčacia lehota, môžete sa obrátiť napríklad na Európske spotrebiteľské centrum. Nezabudnite na to, že je rozdiel medzi dĺžkou riešenia a premlčaným prípadom, ktorý nebol vôbec riešený. Podstatný je dátum, kedy sa žiadosť odošle leteckej spoločnosti.
Zdroj fotiek: unsplash.com