Cestovanie lietadlom pre mnohých nie je len nevyhnutná súčasť presúvania sa z bodu A do bodu B, ale vzrušujúcim zážitkom, plnohodnotnou súčasťou dovolenky. Aby to takto mohlo byť v každom prípade, mali by pasažieri dodržať pravidlá leteckej etikety. Nie iba pre spríjemnenie cesty svojich spolucestujúcich, ale najmä kvôli sebe.
Komunikácia s leteckým personálom
Máme tu predovšetkým na mysli leteckých sprievodcov, čiže letušky, pretože s nimi prichádzame počas letu najintenzívnejšie do kontaktu. Predpokladáme, že pre každého je samozrejmosťou slušne sa pozdraviť pri nástupe do lietadla a poďakovať sa napríklad pri rozdávaní jedla a nápojov. Avšak v etikete komunikácie s letuškami platí aj zlaté pravidlo „jasne a stručne“. Letecký personál je zodpovedný za pohodlie a bezpečie všetkých pasažierov, za uvoľnenými krokmi sa skrýva silná sústredenosť. Na dlhé rozhovory teda nemajú leteckí sprievodcovia priestor ani kapacitu. Mali by ste komunikovať slušne a milo, ale nesnažte sa s nimi za každú cenu kamarátiť. Okrem toho, na všetky ich otázky odpovedzte rozumne a jednoznačne – ak sa Vás niekto z posádky niečo pýta, má na to určite dobrý dôvod.
Pokladáme za dôležité spomenúť aj to, že je naozaj zbytočné bojovať s nimi kvôli pravidlám leteckej dopravy. Síce sa Vám môže zdať, že nedržať telefón v ruke počas vzletu je absurdné, stále je to predpis, ktorý cestujúci majú dodržať. Ich ignorovaním ich nezmeníte, bude to len podnet na zbytočné konfliktné situácie a zdroj napätia. Netreba zabudnúť ani na to, že ich nevymysleli letušky, diskutovať s nimi na túto tému je teda úplne nezmyselné.
Komunikácia so spolucestujúcimi
Tu si nevieme predstaviť vhodnejšie slovné spojenie ako „zlatá stredná cesta“. Je úplne v poriadku to, ak sa počas letu vôbec nechcete s nikým rozprávať, ale keď vidíte, že Váš sused myslí praví opak, môžete mu povedať, že by ste radi mali chvíľku pre seba, pre svoju knihu atď. Povedzte to jasne, ale milo. Ak ste to práve vy, kto cestu lietadlom vníma ako dobrú príležitosť nadviazať nové kamarátstva, robte to len v tom prípade, ak ochotu a nadšenie cítite aj zo strany spolucestujúceho. Pokiaľ vnímate úprimný záujem, tak smelo do toho!
Ulička si vyžaduje istú logistiku
Po príchode k svojmu sedadlu by ste mali svoj príručný kufor vyložiť čo najrýchlejšie do batožinového priestorua posadiť sa. Ak si z kufra potrebujete ešte niečo vybrať, počkajte, kým sa priestor okolo Vás vyprázdni, až potom sa postavte. Vyhnete sa takto zbytočnému zdržiavaniu ostatných cestujúcich. Neskôr, počas letu zas sledujte, či sa v uličke nenachádza letuška s vozíkom. Nie je nič príjemné sedieť pokojne, ak práve potrebujete ísť na toaletu, ale tých pár minút azda vydržíte. Veľmi ľahko sa toziž môže stať, že sa pri návrate na svoje miesto ocitnete zaseknutý niekde medzi záchodom a obsluhujúcou letuškou. Prirodzene, ak Vám je zle a táto situácia potrebuje okamžité riešenie, je to úplne iný prípad. A to snáď ani nemusíme vysvetľovať, prečo opustiť svoje miesto pred pozbieraním tácok neodporúčame.
Sklopiť si sedadlo – áno či nie?
Nie. Ani napriek argumentu, že sedadlá v lietadlách boli navrhnuté a vyrobené tak, aby bolo možné ich sklopiť. Týmto úkonom obmedzíte osobný priestor pasažiera za Vami, a pokiaľ ten nie je dostatočne smelý na to, aby Vám to dal najavo, bude musieť celú cestu pretrpieť. Navyše, môže to byť otravné aj pre Vás, pretože pri každom pohybe Vášho zadného spolucestujúceho pocítite menší úder do Vášho chrbta, okrem toho, riskujete aj to, že mu rozbijete notebook alebo vylejete kávu, ktorá je položená na stolíku pripevnenom na zadnej strane Vášho sedadla.